Dit artikel is verschenen in Marketing Report

Annet Goede van Cream PR: Fashion pr is toe aan iets nieuws’

5 November 2018_Van met een dubbeldekker langs modetijdschriften in de jaren negentig naar een virtuele showroom en werken met 40+ influencers anno nu. Annet Goede van Cream PR bouwt op jaren ervaring en schuwt verandering niet. Wij spreken haar.

Hi Annet, begin dit jaar opende je een virtuele showroom. Hoe dat zo?

Het vak veranderen, mensen proberen te veranderen, dat stopt niet, dat zit in mij. De wereld staat niet stil en dan is het logisch dat je meebeweegt. Als je niet verandert, gebeurt er niks nieuws en blijf je hangen. Elk bedrijf, ook pr-bureaus moeten mee in een wereld die alsmaar verder digitaliseert. Blijven hangen in de offline wereld is geen optie. Als je uit angst blijft vasthouden aan het vertrouwde, moet je pas echt bang zijn. Ik begin niet alleen een fashion pr-bureau in nieuwe stijl, ik werk ook aan een nieuwe mindset van redacteuren en stylisten. Fashion pr is toe aan iets nieuws.

Waarom is dit gedoemd te lukken?

Eerst ging ik met de bus naar stylisten en redacteuren. Hoefden ze enkel de voordeur uit te lopen. Nu kunnen ze alles wat ze voor een shoot nodig hebben in samenspraak met een redacteur online aanvragen. Alle spullen zijn te bekijken in een virtuele showroom. Een groene koerier brengt de spullen naar hen toe en haalt die ook weer op. Dat gebeurt met een elektrische auto binnen de straal van 25 kilometer van Amsterdam en anders via een overnight service de volgende dag.

Ik doe dit voor stylisten en wil zo hun werkdruk verminderen. Zo hoeven ze niet langer zelf voor allerlei fashion items door alsmaar drukkere steden te rennen om dingen te halen en terug te brengen. Stylisten zijn geen boodschappenmeisjes. Ze moeten styling doen, trends signaleren. Daar krijgen ze nu veel meer tijd voor.

Fashion pr is toe aan iets nieuws, zeg je. Hoe, wat, waar?

De wereld digitaliseert. Transities, informatieoverdracht, aankopen en informatie, het gaat allemaal online. We delen ook steeds meer online. Grenzen en tijdbarrières, ze bestaan niet meer. Informatie is 24/7 beschikbaar. Het vak is nauwelijks met die ontwikkelingen meebewogen. Daarom wil ik modemerken en andere fashion pr-bureaus met me meenemen: Ik nodig ze uit toe te treden tot onze virtuele showroom om daar een eigen beschermde pagina te krijgen. Handig toch? De Perslijst werkt op dezelfde manier. Ook daar heeft elk bureau een eigen afgesloten omgeving. Waarom zou je als bureau voor veel geld zelf zo’n online showroom ontwikkelen?

Hoe wordt er vooralsnog gereageerd op de virtuele showroom?

Voor veel stylisten en redacteuren blijkt het nog even wennen. Bureaus zijn bang dat ik klanten overneem, maar dat kan binnen de beschermde omgeving helemaal niet. Ik zie die klanten niet, weet niet wie ze zijn, kan geen contact met ze krijgen. Ik heb een digitaal warenhuis geopend exclusief voor stylisten en redacteuren. Gebruik die ruimte!

Daarnaast organiseer ik met Cream PR meerdere keren per jaar een pop-up showroom, om te laten zien wat we in de breedte hebben, en om te zien en te voelen, wat natuurlijk ook belangrijk is. Influencers zie je daar dan niet. Die komen pas een paar maanden later. Die zijn in oktober echt nog niet met de volgende zomer bezig.

Voor wie is Cream PR?

Met het verdwijnen van tijdschriften is het aantal stylisten flink afgenomen. Banen en budgetten staan onder druk. Tussen 2005 en 2010 waren er zo’n 200 dedicated stylisten, nu niet meer dan 50. Voor hen is de showroom bedoeld. Voor beeldredacteuren, freelance modejournalisten en redacteuren maak ik mailings en persberichten.

Je werkt ook met influencers en dan vooral 40+-ers…

Influencers zijn goed voor 30 procent van mijn werk en dat percentage blijft groeien. Ik werk naast jonge influencers ook met inner circle influencers en richt me op 40-plussers inderdaad. Sommige jongeren die merken voor flink geld voor van alles en nog wat kunnen laten opdraven vind ik ongeloofwaardig. Ze vragen gerust 4000 euro voor een post, afhankelijk van het aantal volgers. Sommigen hebben meer dan 400 duizend volgers, terwijl ze geen bekende sporter, rapper of model zijn, en dat is raar. Hoe echt zijn hun volgers. Ga al die profielen maar eens langs.

Ik geloof sterk in een nieuwe groep influencers; 40-plussers. Vooral actief op Facebook en snel groeiend op Instagram. Zij benaderen sociale media ook anders. Ze zijn veel minder onzeker en houden niet van onzin. Voor hen gaat het om echt en eerlijk. Ze hebben geen rolmodellen nodig, maar zoeken wel mensen die hen inspireren.

Wat wil je nog aan ons kwijt?

Mijn grootste wens is fashionmerken te helpen de volgende stap te maken. Samen met ze de strategie te bepalen. Sommige merken denken echt dat ze er zijn met jaarlijks een advertentie in print, omdat dat magazine een groot bereik heeft. Maar met zo’n foto van een jas, zonder uitleg, zonder verhaal: Hoe denk je je als brand daarmee nog te onderscheiden? Fashionmerken moeten minder naïef worden, moeten mee in de nieuwe wereld. Ook zij moeten leren anders te denken.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *